Selma Falk

Selma Falk

dinsdag 18 maart 2014

The steady guide


‘Love is our steady guide’ was de spreuk bij mijn kopje thee vanmorgen. Een waarheid als een koe natuurlijk. Want met het gegeven dat we levende wezens zijn, zit in ons systeem ingebakken dat we het best gedijen in een veilige, liefdevolle omgeving. Dat die er niet altijd is, ook dat is een feit. We leven in oorlog, hebben zorgen, verliezen geliefden en proberen ons staande te houden in de golven van economische crises, draaikontende politici en scheldende mensen wanneer je een fout maakt in het verkeer.
En dan toch een pleidooi voor liefde? Juist. Alleen al omdat ik weet dat het troost, heelt, verwarmt en sterkt wanneer er liefde is. In, voor en om jezelf heen.
Om maar eens met het eerste te beginnen: de liefde in jezelf vind je door te mediteren. Door stil te worden en je met aandacht te verbinden met de rust, vrede en dus ook liefde in jezelf. Voor mij een reden om in de woelige tijd iedere dag minimaal vijf minuten vrij te maken voor meditatie. Het geeft rust, vertrouwen en kracht om de moeilijkheden van het leven te kunnen doorstaan.
Vervolgens de liefde voor jezelf. Velen van ons zijn zeer bedreven in het naar beneden halen, kleineren en afstraffen van hun eigen handelen, gedachten of gevoelens. Je bent je eigen grootste criticus. Want het kon altijd beter. Een weinig constructief en afbrekende houding en gedachte die je zou moeten stoppen. Bekijk de negatieve gedachten vanuit een derde-visie standpunt, geef een score voor de realiteit ervan, leer en verbeter je gedrag waar nodig en stop met jezelf kleineren en naar beneden halen. Ook hier helpt mediteren: wanneer je in contact bent met je liefdevolle kern wordt het haast onmogelijk zo streng en onaardig met jezelf om te gaan.
Dit helpt ook bij het derde onderwerp: liefde om je heen. Vaak verwarren we een aantal dingen en proberen we onze eigen tekorten op te vullen met de liefde van een ander. Wanneer die niet precies voldoet aan jouw wensen en eisen gaat het mis: we verwijten de ander dat hij of zij onvoldoende tegemoet komt aan onze liefdeshunkering.
Laten we het eens omkeren: wanneer je nou begint met het vergroten van een liefdevolle omgeving in en voor jezelf, kan je vanuit daar ook deze liefde gaan delen en verspreiden naar anderen. Daarmee bereik je allerlei leuke gevolgen en situaties omdat zowel mens, dier als natuur direct positief reageert op liefde. Dat geeft dus een enorm vliegwiel effect!
Ben ik naïef, overgevoelig en ‘roze-brillerig’? Ja. Allemaal. Reden waarom ik het soms moeilijk heb. En waarom ik de prachtigste gesprekken voer. Op straat, tijdens mijn coachings en trainingen en in mijn meditaties. Love is my steady guide en ik gun jou dezelfde zachte kracht.
Je bent welkom en ik hou van jou.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten