Selma Falk

Selma Falk

dinsdag 11 maart 2014

The truth...

Heb je de Selfie van de Oscars gezien? De meest geretweete foto ooit en daarom reden voor wat stof. Mocht je niet hebben opgelet: een selfie is een foto die je van jezelf maakt, het geeft meestal leuke, spontane beelden en het woord selfie kreeg een aantal maanden geleden de titel ‘woord van het jaar 2013’. De foto werd in ieder geval 3,2 miljoen keer geretweet, we vonden hem allemaal leuk en spontaan en waren dan ook behoorlijk verbolgen dat het geheel een reclamestunt bleek van Samsung. Grappig dat we ons dan ineens betrapt voelen in onze naïviteit en alleen nog  maar zure opmerkingen kunnen maken over de foto die we eerst zo leuk vonden. Weer eens een bewijs dat alles een kwestie van perspectief  is…… (en je dus moet leren mediteren!).

Het zette me aan het denken over het beeld dat wij hebben van onszelf.  Ik vind het uiterst opvallend dat veel mensen voor een werkelijke beleving van hetgeen ze hebben meegemaakt een foto of video nodig hebben. Ik herinner me al jaren geleden op een safari in Botswana de paniek van een medereiziger toen zijn camera kapot bleek te zijn. Toen ik hem aanraadde gewoon om zich  heen te kijken en te genieten, vloog hij me bijna aan. Het doet me afvragen waar onze waarheid ligt: in het moment van beleving of erna bij het terugkijken van de foto’s?
Door de enorme groei van mogelijkheden om beelden te maken van hetgeen we meemaken zie  je al bij kinderen op heel jonge leeftijd deze tweestrijd ontstaan. Mijn buurjongen van 7 genoot overduidelijk meer van het filmpje dat hij terugkeek van zichzelf al stoeiend met mijn hond dan van het stoeien zelf dat hij een minuut ervoor gedaan had.
Misschien is het moeilijk, komt het heel dichtbij of weten we niet meer zo goed  hoe het moet: ervaren in het moment zelf. Ergens voelen we wel de behoefte: de enorme vraag, interesse en aandacht naar meditatie en mindfulness geeft aan dat we diep van binnen ons niet goed voelen bij de verwijdering van onszelf.
En zoals met veel dingen: oefening baart kunst. Er zijn verschillende manieren om te beginnen. Wanneer je dit blog regelmatig leest, gun je jezelf tijd en ruimte om even stil te staan en je mening te vormen. Je kan een cursus mediteren volgen, je baas enthousiasmeren en ook kan je zelf beslissen je bewustwording te vergroten.
Begin met kleine stapjes: besluit iedere dag voor of na het tandenpoetsen 1 minuut bewust te ademen en te voelen. Kijk daarbij in de spiegel naar je lichaam. Alleen kijken en niet oordelen! Hiermee vergroot je je bewust zijn en maak je langzaam kennis met jezelf. Na enige oefening zal je merken dat je vaker op een dag even bewust bent, van je lichaam, je ademhaling en je gedachten. Uit ervaring kan ik je zeggen dat deze ontdekkingsreis naar jezelf de mooiste reis is die je kan maken. Daar kan geen wildsafari of Nepalese berg tegenop.
Plan voor jezelf ook eens deze ontdekkingsreis, het is echt een enorme aanrader en kost niks! Vergeet je camera niet ;) !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten