Selma Falk

Selma Falk

dinsdag 1 januari 2013

Een liefdevol nieuw jaar


…een nieuw jaar. Een nieuwe blog. Mooi om de draad weer op te pakken op deze grijze en druilerige eerste dinsdag van 2013: het weersbeeld waar 1 januari patent op lijkt te hebben. De wisseling ging redelijk soepel dit jaar: mooie meditatiewandeling, al een aantal weken een beetje terugkijken naar 2012, een aantal glazen goede champagne, vrienden, muziek en een prachtig vuurwerk. Eigenlijk zonder problemen het nieuwe jaar in gegleden… In den lande natuurlijk als altijd de nodige ellende, arrestaties en leed. Lijkt onlosmakelijk verbonden aan samen zijn onder invloed van van alles en vervolgens aangestoken worden door elkaars (in dit geval helaas) negatieve energie. Hopelijk groeit het bewustzijn dat je dezelfde uitwisseling naar elkaar toe ook met positieve energie kan doen.....

En dan is daar steeds weer de keuze voor wel of niet goede voornemens. Sowieso verbaast het hele concept Oud & Nieuw me en het feit dat we daaraan soms een rijtje goede voornemens koppelen is logisch en verbazingwekkend tegelijkertijd. Verbinding, meegaan in de groep, samen zijn, dezelfde richting opgaan. Allemaal redenen waarom het logisch is dat we goede voornemens maken. En ook voor het feit dat we met kerst allemaal heel veel (lekker) gaan eten en in de rij gaan staan bij de meubelboulevard. ‘Het hoort zo’. ‘Iedereen doet het’. En daarmee geeft het ons houvast, een ritme, een ritueel.
Verbazingwekkend natuurlijk ook: waarom wachten tot 1 januari als je goede voornemens hebt? Of in hoeverre mate ontslaat het je van het nemen van eigen verantwoordelijkheden?
Het delen en verbinden van energie maakt een krachtig veld waardoor het makkelijker wordt energie te laten doorstromen. We zien dit op zeer veel gebieden tegenwoordig en ik ben ervan overtuigd dat het alleen maar meer zal worden: verbinding in leefgemeenschappen, tussen bedrijven, mensen, werelden. Ons bewustzijn wordt groter, het vertrouwen groeit en in verbinding zullen we een hand uit (blijven) steken naar elkaar zodat we steeds een nieuw stapje kunnen zetten.
Stel je doelen voor jezelf? Heb je goede voornemens? Prima. Stel je open. Deel en ervaar liefde. Elke dag weer. Zo veel en zo vaak als mogelijk. Laten we het samen doen.
Ik maak geen goede voornemens dit jaar maar sluit me aan bij de wijze opmerking die mijn Spaanse schoonzus me vannacht enigszins schor door de telefoon toeriep: ‘No expectations, Selma… only receiving!
Ik wens jullie allemaal een liefdevol 2013.

1 opmerking:

  1. Een nieuw jaar, een nieuw begin. Ik vraag mezelf af wat ik wil met dit nieuwe begin en ik vertaal dat naar goede voornemens. Eén voornemen kent geen enkele originaliteit en dest te meer realiteit: de extra kilo's weer kwijt raken. Het andere voornemen is mijn antwoord op de vraag: wat heb ik te doen dit jaar? Van mezelf laten horen.
    Selma en alle lezers van dit weblog: de beste wensen voor 2013!
    Liefs,
    Nicoline

    BeantwoordenVerwijderen