Selma Falk

Selma Falk

dinsdag 2 augustus 2011

Geld verdienen en een beter leven: stressmanagement, de tips

Lieve mensen,

Een bericht over stressmanagement. Wat een grappig moment om erover te schrijven. Terwijl ik me bevind in een warm, zonnig land, met aardige mensen, waar ik elke morgen rustig opsta, de straat oversteek, op het strand mijn handdoekje uitrol, mijn yogaoefeningen doe, een kwartiertje mediteer en daarna een aantal baantjes trek in de zee...... En dan toch het onderwerp stress en hoe het te managen.....

´Today I don´t feel like doing anything´ http://www.youtube.com/watch?v=3FZtN7T5PXM

We kennen allemaal stress. In meer of mindere mate ben je er bewust van en in meer of mindere mate kan je ermee omgaan. Google voor de grap eens stressmanagement en je vindt prachtige sites met duidelijke uitleg, achtergronden en wat je er tegen moet doen. Heb ik er nog iets aan toe te voegen? Waarom niet....


Laat ik mijn eigen ervaringen delen: doordat ik meer en vaker mediteer, ben ik me eerder bewust van mijn stress en wat het met me doet. Ik voel de veranderingen in mijn lichaam (hogere ademhaling, ineenkrimpen van mijn hartstreek, warme wangen) en ik voel hoeveel energie het me kost. Het moment van bewustwording is steeds een bevrijding: direct daarna kan ik gaan handelen en verminder ik de stress en de gevolgen.

Wanneer je je stress vermindert zit je beter in je vel en heb je meer energie. Deze kan je gebruiken voor je werk en je leven. Goede omgang met stress levert je daarom meer geld en een beter leven op.

Een paar praktische tips:

1. Leer jezelf kennen
Daarmee bedoel ik: neem de tijd om te overdenken wat je stress oplevert zodat je de situaties eerder herkent.

2. Maak een plan
Mijn vader riep het vroeger al te pas en te onpas en zie daar: hij had natuurlijk gelijk. Voorbereiding, overdenken, tijdsplanning, allemaal zaken die onverwachte stress kunnen voorkomen.

3. Luister naar je lichaam
Leer de signalen herkennen. Maar al te vaak wordt deze prachtige boodschapper genegeerd waardoor de problemen in een later stadium alleen maar groter zijn.

4. Neem de helicopterview
Wanneer je herkent dat je stress voelt en je je daarvan dus bewust bent, stap direct in de helicopter: kijk van een afstand naar de situatie en naar jezelf. Je hoeft niet te (ver)oordelen of veranderen, alleen vanaf een afstand kijken helpt al.

5. Focus op je ademhaling
In stressmomenten zijn we geneigd ons hoofd overuren te laten draaien: denken, piekeren, oplossen, praten, allemaal dingen die we bijna automatisch gaan doen. Bijna automatisch. Want juist dat denken en piekeren hebben we ons aangeleerd en is niet onze natuurlijke reactie. De focus op je ademhaling brengt je dichterbij jezelf.

6. Geef jezelf een reminder
Zoek een afbeelding of spreuk die je rust en afstand geeft en zorg dat je deze geregeld ziet. Zet hem op je telefoon, screensaver, waar dan ook.

7. Sport
Yoga, hardlopen, zwemmen, wat dan ook. Ga sporten. Je leert je lichaam (beter) kennen en wordt er zowel lichamelijk als geestelijk sterker en evenwichtiger van.

8. Breng tijd door in de natuur
Wanneer je merkt dat je veel stress ervaart, maak elke dag een wandelingetje in de natuur: haal diep adem en probeer na een aantal dagen bewust je voeten neer te zetten.

9. Mediteer
Meld je aan voor een cursus bij jou in de buurt, regel het op je werk. Mediteer elke dag 15 minuten.

Een ´anti-stressmeditatie´:

Direct wanneer je je bewust wordt van je stress, stap je uit de situatie. Wanneer het mogelijk is: fysiek. Indien nodig: geef een toelichting, zeg bijvoorbeeld: ´ik voel dat dit me stress oplevert, ik ga nu even weg en kom er straks op terug´. Indien het niet mogelijk is fysiek uit de situatie te stappen, stuur dan je gedachten een andere kant op, weg van de stress situatie. Dit doe je door bewust je aandacht te focussen op iets anders: je grote teen, je ademhaling, een knoopje van je blouse. Maakt niet uit. Maar bekijk en onderzoek het nieuwe object van je aandacht volledig. Hoe ziet het eruit? Hoe voelt het? Alle aandacht gaat daar naar toe.

Reguleer je ademhaling. Wanneer je bewust je ademhaling volgt zul je merken dat je waarschijnlijk oppervlakkig ademhaalt. Dit is onze natuurlijke, fysieke reactie op stress. Door je ademhaling bewust te verdiepen en rustiger te maken zal de stress afnemen.

Wanneer je kunt loop je naar buiten en vertraag je je lopen. Zet bewust 10 passen. Aandacht bij je been, voet, aanraking met de grond en je ademhaling. Tel je passen. Als je de tel kwijt bent is er niks aan de hand en begin je opnieuw.

Wanneer je niet naar buiten kunt (omdat je in een vliegtuig zit bijvoorbeeld) stel je je voor dat je op een aangename plek bent in de natuur en dat je daar de bovenstaande wandeloefening doet.

Breng steeds je aandacht naar je ademhaling. Gedachtes en piekeren laat je rustig los tijdens deze oefening.

Voor muziek: http://www.youtube.com/watch?v=EO_RBlYKqDE

Heb je tips of adviezen? Graag laat ze me weten: info@daretodive.nl

Behoefte aan een gesprek,  training of begeleide meditatie? www.daretodive.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten