Selma Falk

Selma Falk

dinsdag 30 augustus 2011

Dinsdagmeditatie: de lekkende kraan van de loodgieter

Ken je dat verhaal? Van die zeer ervaren loodgieter, die altijd het beste werk aflevert: snel, goed en netjes. Maar bij wie thuis al sinds jaar en dag de kraan drupt en lekt? Het is een bekend fenomeen en komt voor in alle beroepsgroepen: hulp en werk bij een ander gaat prima maar dezelfde dingen bij jezelf, dat kan soms ineens moeilijk zijn. Herkenbaar?
Ik zit momenteel in een dergelijke situatie: naar aanleiding van jullie prachtige feedback (dank!) is me een aantal dingen duidelijk geworden. Ik deel er een paar met je: men waardeert de rust die het moment even brengt, het is soms herkenbaar en soms niet. Maar niet helemaal duidelijk is wat nou mijn doel is met de berichten: wil ik meer klanten, zijn het mijn persoonlijke verhalen, wil ik iets overbrengen?
En precies daar zit mijn druppende kraan: mijn koers is op dit moment niet helemaal helder. Ik weet heel goed wat ik kan (coachen) en wat ik wil (binnen bedrijven coachen en begeleiden) maar de vorm is me niet helder. Ik ervaar dit als een zoektocht die me soms bijna wanhopig maakt: alsof er vlak om de hoek iets staat wat ik net niet kan zien.
Het mooie is dat ik het zo goed herken van coaching gesprekken met anderen. Op dit moment sta ik afwisselend aan beide kanten. In coaching gesprekken helpt de toeschouwersrol me helder en duidelijk de lijnen te zien en die te benoemen. Zodat de ander weer een stap verder kan.
En exact deze zelfde toeschouwersrol bereik ik in mijn eigen traject door meditatie. Natuurlijk krijg ik steun, praat ik met buitenstaanders en leer zo stap voor stap. Maar het gevoel, het echte vertrouwen in mezelf en mijn eigen koers, ervaar ik tijdens mijn meditaties. Ik leer, stel mijn doelen en schrijf elke dinsdag met heel veel plezier en liefde deze meditatie! Fijn dat jullie hem lezen.
Ik schrijf er 1 voor je op, hij richt zich op je keelgebied: het centrum voor communicatie, de waarheid vanuit jezelf, naar jezelf en naar anderen.
Ga zitten in een ontspannen en alerte houding. Spreek bewust het doel van je meditatie uit. Haal een aantal keer bewust adem en loop je lichaam even langs. Ontspan. Voel je zitvlak en loop vanuit daar je ruggengraat wervel voor wervel omhoog. Blijf rustig en in aandacht met je ademhaling. Breng dan je aandacht naar je keelgebied. Stel je voor dat hier een lichtblauwe/ turquoise ballon is die je met elke uitademing wat verder vult met energie. Op je inademing haal je nieuwe energie en licht naar binnen. Doe dit zolang plezierig is voor je en sluit af door vanuit je keelgebied een grote lichte cirkel om je heen te trekken. Wees dankbaar en liefdevol naar jezelf en anderen om je heen.
Zingen is goed voor je keelgebied: http://www.youtube.com/watch?v=fPI6KUn4_FI
Voor muziek bij de meditatie: http://www.youtube.com/watch?v=FWvS9llbSJ0

Geen opmerkingen:

Een reactie posten