Selma Falk

Selma Falk

dinsdag 25 juni 2013

De Dalai Lama


True meaning of Peace

The most important factor in maintaining peace within oneself in the face of any difficulty,
Is one’s mental attitude.
If it is distorted by such feelings as anger, attachment or jealousy,
then even the most comfortable environment will bring one no peace.
On the other hand, if one’s attitude is generally calm and gentle,
then even a hostile environment will have little effect on one’s own mental attitude.
It is worthwhile adopting means to develop it in a positive way.

His holiness the 14th Dalai Lama

Mooi he? Het is dinsdagochtend, ik kruip achter mijn computer op mijn nieuwe werkplek en laat mijn gedachten glijden over de onderwerpen waarover ik vandaag zou willen schrijven. Afstand en nabijheid. Loslaten en (verkrampt) vasthouden. Woede en liefde.
En dan valt mijn oog op bovenstaande tekst. Gedrukt op een vaantje dat ik meekreeg na een retreat in een boeddhistisch klooster in Nepal. Een tekst die al bovenstaande onderwerpen en hetgeen ik erover zou willen schrijven, in zich heeft. Een tekst met meerdere lagen. Want steeds wanneer ik weer werk met deze tekst, leer, begrijp en ervaar ik er andere dingen uit.
Ik heb het dus volledig zelf in de hand. Onafhankelijk van mijn omgeving, stuur ik de vrede danwel onrust in mij. ‘Makkelijk gezegd’, denk je misschien. Want de tijden blijven onrustig: mijn baan houdt over een half jaar op. Er zijn problemen met geld, (ex) relaties of nog andere dingen. Voldoende reden om je mee te laten voeren in de onrust, negativiteit en woelige wateren. Ik weet het en ik (her)ken het. Des te meer reden om bovenstaande tekst te delen met jullie vandaag. Misschien zet het je aan tot oefenen. Zoals de Dalai Lama ook voorstelt: om je mental attitude te ontwikkelen. Bijvoorbeeld door elke dag minimaal 5 minuten bewust in te plannen om op zoek te gaan naar de stilte in jezelf. Door meditatie, ademoefening of contact in de natuur. En vanuit die stilte een positieve affirmatie voor jezelf neer te zetten. ‘Ik ervaar licht en liefde’ was de mijne deze ochtend.
Het helpt. Het heelt. En het maakt je sterker. Bovendien baart oefening echt kunst. Waardoor het eenvoudiger is te herkennen wanneer je niet bent vanuit je eigen rustige kern maar je mee laat voeren door de externe omstandigheden.
Kijk maar eens of het wat voor je is, het is en blijft 1 grote ontdekkingsreis!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten