Selma Falk

Selma Falk

dinsdag 25 oktober 2011

Vriendschap

Ze is een prachtige vrouw. We leerden elkaar kennen door een gedeeld verdriet. Door de jaren heen groeiden we naar vertrouwd en er zijn voor elkaar. Ze kijkt en luistert zonder oordeel. In tijden van nood ga ik zonder twijfel naar haar.
Hij is er altijd. Met helpende handen. Letterlijk opbouwen. En op bouwen.
In haar ontmoette ik persoonlijke groei. Ervoer hoe het is als iemand letterlijk zegt in me te geloven. In mijn kracht als coach. Haar aanstekelijke enthousiasme is als een warme deken: heerlijk om in mee te gaan. Met veel plezier in samenwerking.
Hij was er al voordat ik er was. Zo vele jaren samen in strijd en toch samen. Praten met woorden lijkt overbodig. Langzaam leer ik hem kennen en geniet ik. Van de steun en de band.
Hij leerde me een koprolletje, over mijn angsten heen stappen, vertrouwen in mezelf. Zo dichtbij en nooit vanzelfsprekend.
Ik groei. Ik groei door de mensen om me heen. Ze zijn een voorbeeld voor me. Reizen met me mee. Gelukkig zijn er velen, sommigen zijn er kort, andere langer. Ze laten me dingen zien, praten met me, troosten me en geven me kracht om mijn eigen plek en rol te vervullen. Ik krijg veel van ze: eerlijkheid, mooie gesprekken, samen zijn. Ik geef ze mijn hart. Mijn hele hart.
Onmisbaar. Vrienden.
In deze onrustige tijd waar ik steeds over moet schrijven omdat het onvermijdelijk boven aan de wereldagenda staat, wil ik jullie bewuste aandacht vragen voor vriendschap. Omdat ik geloof dat het belangrijk is. Samen zijn. Delen. Even achterover leunen in een veilige basis. Elkaars hand vasthouden en realiseren dat als we dat allemaal bewust doen, de hele wereld met en aan elkaar verbonden is.
Ik praat hier over de smeerolie van onze maatschappij: vriendschap, het positieve gevoel dat het je geeft. De kracht, liefde en wijsheid die je er door ervaart. De reden waarom je een extra stap zet voor een ander. Vriendschap: waar je nooit verwachtingen in moet hebben. Waar je uitgangspunt moet zijn dat je geeft. En dat dat voldoende voor je is.
In alle drukte, stress en beweging van de laatste tijd kan het zijn dat je voorbijloopt aan belangrijke zaken als vriendschap, liefde, ademhalen, delen. Daarom nu een bewust moment van aandacht hiervoor. Omdat ik geloof dat werkelijk alle problemen opgelost kunnen worden wanneer we bewust omgaan met de verbinding die we hebben met elkaar.
Een paar tips:
1. Stop even met wat je aan het doen bent.
2. Neem de tijd om te bedenken wie je in je omgeving hebt en die een vriend voor je is.
3. Bedenk je hoe fijn en belangrijk het voor je is om een vriend te hebben. Laat dit echt tot je doordringen.
4. Bedenk je bewust wat jij kan doen voor je vriend(en).
5. Neem je voor dat je dit ook echt gaat doen.
6. Wees je bewust van de waarde als je dit doet: je creƫert hiermee een sterke verbinding welke de hele wereld overgaat.
Ga rustig zitten. Bedenk je hoeveel minuten je vrij maakt om je te focussen op vriendschap. Zet een stopwatch. Richt je op je ademhaling. Volg rustig de stroom van lucht en energie, die je in- en uitademt. Laat je gedachten, spanning en andere zaken los op een uitademing. Wanneer je voelt dat je rustiger wordt, breng dan je aandacht naar je hartgebied. Stel je voor dat je hierdoor kan in- en uitademen. Neem, wanneer je wilt, een vriend in gedachten. En verbind je met diegene door je ademhaling er heen te sturen. Neem rustig je tijd. Blijf erbij met je aandacht. Vergroot het gevoel en ontdek wat er verandert in je. Wees je bewust dat wanneer jij deze verbinding maakt en vergroot, je een belangrijke stap zet tot groei en verbetering van jezelf, de mensen om je heen en daarmee uiteindelijk de wereld.
Sluit af met het positieve besluit dit gedurende de gehele dag vast te houden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten