Selma Falk

Selma Falk

dinsdag 26 juli 2011

Dinsdagmeditatie: een antwoord op de chaos

Lieve mensen,

Er gebeuren afschuwelijke dingen in de wereld. Niet alleen dichtbij huis, Europa, in de rest van de wereld. Grote drama’s en ellende veroorzaakt door…..? Ik weet het niet. Het lijkt soms of we behoorlijk de weg kwijt zijn met elkaar.
Sommigen zeggen dat dat nodig is: eerst de chaos, dan verandering en verbetering. Ik weet het niet. Er is sowieso maar weinig wat ik ècht weet……

Iets positiefs dus vandaag: engelen, of wel: de wind mee, een duwtje in de rug.


Laat ik voorop stellen dat ik niet veel heb met dit woord Engelen. Voor mij proeft het onduidelijk en een beetje zweverig. De beste associatie die ik met het woord engelen heb is de engel die in de kerstboom hangt: met veel licht, haar en gedoe erom heen. Daarover heb ik het niet vandaag….

Ik bedoel de engelen die we allemaal hebben in ons leven. In de vorm van mensen, dieren of dingen die gebeuren die je even ‘optillen’, vooruit helpen, een duwtje in de rug geven.

Mijn engelen zijn er met velen. Soms moet je goed kijken, zoals deze gisterochtend, verborgen in de zonnestralen (achter de hond).
Maar ook mijn vriendinnen, die langskomen op een moeilijk moment, een vangnet vormen. Mijn broer die elke week een aanvullende reactie heeft op deze dinsdagmeditaties. Familie, vrienden en kleine ‘wondertjes’ die gebeuren. Ik ben er dankbaar voor.

Soms ben je er bewust van, soms minder. Vandaag een rijtje tips om je engelen in je leven te herkennen.

1.                 word bewust een 'engel' voor anderen om je heen

Ik bedoel: kijk eens om je heen of je iets voor iemand anders kan doen. Doe dat dan ook. Zonder er direct zelf beter van te worden of dat te verwachten.

2.                 heb geen verwachtingen

Als je verwachtingen hebt over ‘hoe het moet zijn’, kan je alleen maar teleurgesteld worden. Bovendien sluit je je ogen voor wat er daadwerkelijk gebeurt. Dus:

3.                 kijk met een open blik de wereld in

Probeer eens niet direct een oordeel te hebben. Over mensen, dingen, beweging om je heen. Kijk alleen maar en:

4.                 laat je verrassen (meld je aan! http://www.daretodive.nl/Pages/Artikel%20Speel%20je%20Spel.html)

Wees flexibel. Schrik niet van verandering maar onderzoek het met nieuwsgierigheid.

5.                 sta 2 keer per dag een minuut stil en kijk om je heen. Adem!

Je kan alleen dingen volledig tot je laten als er ruimte voor is. Wanneer je de hele dag rent en vliegt is het moeilijk bewust te zijn van de engelen in je leven.

6.                 Ontvang datgene wat je krijgt. In dankbaarheid.

De meditatie:

Ga zitten in je meditatiehouding met een rechte rug. Ontspannen en alert. Neem je voor de komende 7 minuten (wanneer je naar de muziek luistert, anders stel je zelf een stopwatch in) je rustig te concentreren op je meditatie.
Breng rust in jezelf door je te focussen op je ademhaling. Haal in door je neus en op je uitademing verspreid je de lucht en energie door alle cellen in je lichaam. Wanneer je wilt stel je je een lichte stroom voor die je inademt en verspreidt.
Creëer dan een gevoel van dankbaarheid. Als het je lukt stel je een situatie voor waarin je dankbaarheid voelde. Dit gevoel maak je steeds groter. De situatie kan je dan loslaten en je focus is op het gevoel van dankbaarheid. Blijf je gedachten steeds terugbrengen naar de rust en concentratie. Gebruik je ademhaling. Stel je dan voor hoe je jezelf in een grote lichte cirkel zet. Vergroot de rust en het positieve gevoel dat dit je geeft. Neem je voor dit te delen met anderen.

Sluit rustig af door je ademhaling wat te verdiepen en je vingers en tenen wat te bewegen.
Fijne dag!


Heb je tips en adviezen? Graag! Laat ze me weten.
Geïnteresseerd in (meditatie)training of begeleide meditatielessen bij jou op het werk? Bel voor meer informatie of een proefles: 06-33221153.
Dare to Dive: training en coaching

Geen opmerkingen:

Een reactie posten