Selma Falk

Selma Falk

maandag 11 juli 2011

Dinsdag meditatie: hoeveel werk is vakantie?

‘Ego is niet belangrijk. Helemaal opgaan in wat je doet is het belangrijkste. Elke dag beter worden…. Ik wil gewoon lekker zeilen, volledig erin opgaan. Mijn kop is vrij.’

Pieter-Jan Postma, finnzeiler, NRC Handelsblad, 8 juni 2011

Lieve mensen,

Wanneer jullie dit lezen zit ik, als het goed is, op een zeilboot. Vakantie. Even een paar dagen er uit. Door naar mezelf te kijken bij de voorbereidingen voor mijn vakantie, had ik direct een mooi onderwerp voor deze meditatie: hoeveel werk is vakantie?

Een ‘dubbele’ vraag natuurlijk: de voorbereidingen voor vakantie leveren vaak bergen werk op. Ook wel stress genoemd. Inpakken, route plannen, buren regelen etc. etc. Met z’n velen starten we de vakantie met een zeer hoog stress niveau. Huilende kinderen, vloekende partners en vergeten belangrijke zaken…. Klinkt er iets bekend?

De tweede kant van de vraag is het werken op vakantie. Werk jij door tijdens je vakantie? Of sluit jij het helemaal af? Telefoon uit, laptop thuis en relaxen maar? Of neem je iets mee en werk je ‘lekker in de rust van de vakantie’ even door? Ik heb geen oordeel: ik zit om 12 uur ’s nachts de avond voor vertrek nog deze meditatie voor jullie te maken. Maar ook hier geldt weer: heb je een bewuste keuze gemaakt en voel je je daar goed bij?

Voor mij persoonlijk geldt: ik werk in mijn eigen bedrijf, ‘vrij’ en ‘werk’ loopt voortdurend door elkaar heen. Soms is dat vervelend, meestal fantastisch: ik voel me vrij en maak mijn eigen keuzes. Met heel veel plezier schrijf ik voor jou deze dinsdagmeditatie. Geniet ervan!


De meditatie:
Ga zitten in een ontspannen en alerte houding. Zet je beide voeten op de grond naast elkaar, knieën in een hoek van 90 graden. Laat je benen zwaar worden. Kantel een paar keer over je zitbotten heen en weer en zoek dan het natuurlijke midden op. Bouw vanuit hier je ruggengraat wervel voor wervel op. Laat je schouders ontspannen en zet je hoofd in het midden van je romp.
Haal adem in door je neus en knijp hierbij je keelspleet (achter in je mond/ halsgebied) een beetje samen. Als je mond gesloten is dan hoor je een licht ruizend geluid. Concentreer je op dit geluid en stel je voor dat het de golven zijn van de zee. Zie hoe ze aankomen op het strand en terugrollen op een uitademing. Blijf hierbij in volledige aandacht. Laat gewoon komen en gebeuren wat er is. Heb geen verwachtingen, emoties of gedachten en wanneer ze er wel zijn, laat ze mee wegrollen op een uitademing.
Sluit rustig af.

Heb je tips en adviezen? Graag! Laat ze me weten.
Geïnteresseerd in (meditatie)training of begeleide meditatielessen bij jou op het werk? Bel voor meer informatie of een proefles: 06-33221153.
Dare to Dive: training en coaching

Geen opmerkingen:

Een reactie posten