Selma Falk

Selma Falk

dinsdag 10 mei 2016

Like me!

Omdat ik regelmatig mijn blog via Twitter bekend maak, zit ik in een soort ‘automatische poel’ van volgers. Zo ontving ik gister bericht dat ik nu gevolgd word door @FBLikesNL, een bedrijf waar ik Facebook likes kan kopen. Facebook likes zou ik moeten kopen omdat dan mijn product meer reuring teweeg brengt op social media waardoor ik er meer verkoop. Hoewel ik nog naïef denk dat goede inhoud zichzelf verkoopt, is allang gebleken dat reuring, ophef en beweging, onder andere op social media, vaak hogere verkoopresultaten oplevert dan goede inhoud.

Een ding wat je inzet wanneer je jezelf (of je product) verkoopt is je Ego. Al eerder praatte ik over het Body Mind Soul- principe waarin ik geloof: je hebt een lichaam om de aardse beleving te ervaren, een Mind die bestaat uit projecties van gedachten en gevoelens (hier zit je Ego aan gelieerd) en je bent je Soul: een pure vorm van liefdevolle energie. Wanneer je daar meer mee in contact bent wordt het bijvoorbeeld makkelijker niet te emotioneel te reageren in ruzies, wat kalmer te zijn en je eigen koers te varen. Om je eigen koers daadwerkelijk uit te zetten, een boot te kopen en hem zo te sturen dat je optimaal wind in de zeilen hebt, daarvoor heb je dan weer je Ego nodig.
Een nuttig ‘ding’ dus dat Ego. Mits je het goed aanstuurt. Vanuit je Soul. Vanuit je kalme zelf.
 
En daar gaat het nogal eens mis. Want dat Ego is als een wild paard. Wanneer je niet oplet gaat het met je (Soul) aan de haal, word je overspoeld door belemmerende gedachten of gevoelens of richt je je aandacht op activiteiten die je op een punt brengen waar je later zwaar ongelukkig zit te zijn. Ik merkte dit aan den lijve toen ik een aantal weken geleden een nieuwe profielfoto van mezelf op internet zette. Gemaakt door een professionele fotograaf dus best een mooie plaat. Heerlijk vond ik alle Likes! En ik had ze niet eens hoeven kopen! Ze kwamen van alle kanten digitaal naar me toe vliegen. Met ook nog eens aardige opmerkingen erbij! Mijn Ego smulde, kroelde, draaide zich nog eens lekker om: och wat heerlijk!
Dit verklaart direct het succes van bedrijven als @FBlikesNL en andere marketeers: ons Ego is zwak, makkelijk te paaien en knalt uit zijn voegen als onkruid na een drupje regen en een glimpsje zon. Het heeft maar heel weinig aansporing nodig en daar racet het al op weg. In de vaart je lichaam en Soul er sullerig achter aan meenemend.
Wanneer je hier niet alert op bent gaat op enig moment lichaam en Soul tegensputteren. Je wordt moe, ziek, ellendig en dan is het zaak de boel weer in balans te krijgen. Bewust te kijken waar je Ego de overhand in heeft gekregen, daar weer wat afstand in brengen en werken aan balans. Dit doe je door dagelijks een moment van rust, kalmte of meditatie in te plannen. Even pas op de plaats. Bijvoorbeeld als je staat te wachten in de rij bij de supermarkt of als je in de file staat. Geef je mind dan even rust en ga niet meteen afleiding creëren en je Ego voeden op social media. Adem in, denk een positief woord en adem uit. Laat eventueel wat spanning los.
Simple as that! Like it??

Geen opmerkingen:

Een reactie posten