Selma Falk

Selma Falk

dinsdag 2 februari 2016

Kijk: vrede!

‘Ik kijk hier in vrede’, zegt hij op dezelfde toon als waarmee hij kort daarvoor vertelde dat hij gewonnen heeft met voetbal. ‘En dat doe ik vanuit hier’, vervolgt hij. Hij wijst naar de plek tussen zijn wenkbrauwen. Vervolgens kijkt hij even verschrikt op en ontspant als hij mijn reactie ziet. ‘Hoe werkt dat precies? Kijken vanuit die plek?’, vraag ik hem. En hij legt uit dat het als een stroomstootje licht is. Van binnen naar buiten.

Ik adem  zachtjes uit in bewondering. Ik ben in de gelukkige omstandigheid met enige regelmaat met deze wijze jongen van negen aan de ontbijttafel te zitten en geniet van zijn prachtige in- en vergezichten die me soms zo helder en krachtig raken.


‘Fijn dat het zo goed met je gaat, Selma’! ‘Je bent zo druk dat je al weken vooruit aan het plannen bent…’. Ik luister vertwijfeld naar de woorden en heb even geen antwoord. We leven nog steeds in een tijd en land waar ‘druk zijn’ zonder verder vragen het equivalent is van ‘het gaat je goed’.
Deze opvatting is  door alles heen voelbaar: rusten, introspectie en met kalmte en gerichte aandacht dingen doen en ervaren wordt geïnterpreteerd als ‘niet ok’. Snelheid, rennen, ‘trek het internet leeg-omdat het kan!’ (reclame van Tele2), volle agenda’s, racen en hard werken? Ja! Dan hoor je erbij.
Voor de mensen met wie ik werk in mijn coachingspraktijk een extra zorg. Want vaak doen ze even niet meer mee. Omdat het lichaam duidelijke grenzen heeft aangegeven en meerennen dus niet meer lukt. Dan wordt er verplicht stil gestaan en gaan alle radars van vechten, leren, loslaten en doorgaan in werking. Ook voor mij een bekend fenomeen.
En dan is er ineens die wijsheid die alles in verhouding zet: ik kan kijken in vrede. Naar mezelf en de wereld om me heen. Ik kan zien dat we worstelen, vechten, duwen en trekken. Dat we onszelf soms ver laten afdrijven. Van onze kern, ons vertrouwen en onze liefde. Dat we ons soms laten leiden door illusies van bezit, macht en hebzucht.
En ik kan me ook in volledigheid realiseren dat ik zelf aan het roer sta. Dat ik steeds in verbinding kan blijven met mezelf, mijn behoeftes en mijn vaste basiskern van rust, liefde en vrede.
En zo kan ik een aantal dagen later de wijze woorden even volledig voelen en ervaren: ik kijk hier in vrede. Een ervaring die ik bekrachtig in een meditatie door met iedere in – en uitademing de zin te herhalen. Zodat ik het me makkelijker kan herinneren op momenten dat mijn schip door de golven van het dagelijks leven iets van koers is geraakt.
Of je nou rent, vliegt, het internet leeg trekt of zit op een kussen, doe het met aandacht. Verbind je met je basisgebied (je billen!) en voel of en waar ze de ondergrond raken. En kijk vanuit daar met de plek tussen je wenkbrauwen (je derde oog) in vrede naar jezelf en de wereld om je heen.
Schip Ahoy Kapitein!

1 opmerking:

  1. Hersteluur.
    Na een dag gewerkt te hebben wandel ik op de laatste minuut het Hersteluur binnen. Een plek om samen even bij te komen en met elkaar even stil te staan bij herstel. Ik zie bekende en nieuwe gezichten, ieder met zijn of haar eigen verhaal en achtergrond. Ook ik liep eerder en soms nog met een veel te volle agenda en een overvloed aan “niet omdat het moet maar omdat het kan” rond. Inmiddels weet ik beter, “ ’t ken net” zouden de Friezen zeggen. Met vallen en opstaan geleerd om in dit soort tijden vaker stil te staan (wel omdat het moet). Terug naar de wijsheid van de dinsdag. Het blijft oefenen. Net als in het Hersteluur van vandaag. Zoek een kaartje uit met een kwaliteit die je bezit en beeld deze uit middels, tekenen, knippen en plakken. Al speurend tussen alle kaartjes met kwaliteiten komt Kruijf om de hoek kijken. “Elk voordeel heeft z’n nadeel.” Zo gaat dat ook met kwaliteiten als perfectionisme, alles goed willen doen en gedreven zijn. Zet er “te” voor en een kwaliteit verandert in een monster van een slechte reclame voor een Telecomprovider. Niet omdat ‘t … Uiteindelijk kom ik op de eigenschap “relativeren” en zoek inspiratie om te gaan tekenen en plakken en knippen. Help! hoe moest dat ook alweer, en wordt het wel mooi of goed genoeg. Na even slikken, ruimte maken en een diepe ademhaling weet ik mijn onzekerheid te omarmen en sla aan het kleuren en knippen en plakken. Niet omdat het moet, maar omdat het …. Dank Selma en lieve mensen van het Hersteluur voor alle momentjes van stilte, vrede en herstel.
    Aart

    BeantwoordenVerwijderen