Selma Falk

Selma Falk

dinsdag 21 april 2015

Opstapje

Ik heb een opstapje dat ik gebruik om dingen uit mijn bovenste keukenkastjes te halen. Het is klein, praktisch en zeer bruikbaar: ik gebruik het met veel plezier en gewenst resultaat. Van de week moest ik aan dit opstapje denken toen ik een bijzondere avond met een dierbare vriendin doorbracht. Goed opgeleid, vrouw, veel potentieel, ‘mid-career’ (zoals dat zo mooi heet), praatten we over onze wensen, ideeën en ambities. Die zijn er legio. En die waren er in het verleden ook. Toch praten we nog in plaats van doen.

Mijn gedachten gingen verder en blijven steken bij een verschil tussen man en vrouw, een gevaarlijk glad terrein met onverwachte greppels, kuilen en bergen. Want natuurlijk moet je niet chargeren. Bestaat er niet ‘de man’ en ‘de vrouw’. En zijn er op alle regels bijna net zoveel uitzonderingen. Toch schrijf ik er vandaag over. Aan lef ontbreekt het me niet.
Zoals wellicht veel andere vrouwen én mannen heb ik regelmatig goede ideeën die ik niet tot uitvoer breng. Zo mailde ik in 2012 al met scholen over de mogelijkheid om meditatieles te geven aan eindexamenkandidaten en zie je nu de ontwikkelingen groeien van Mindfulness in het onderwijs. Gelukkig deed ik ook dingen wel: ik ontwikkelde een trainingsbureau waarmee ik met behulp van perslucht duiken mensen train op het gebied van communicatie en samenwerking, volgde een verdiepende coachopleiding en geef al bijna tien jaar meditatietraining. En toch knaagt het.
Ik praat er over met anderen en hoor prachtige succes stories over geluk en geld. Over hard werken, 1000 keer falen en heel soms slagen. Ik hoor twijfel, hersenen kraken, onzekerheid. Enthousiasme, passie en prachtige ideeën.
Vrouw.
Ja, we waren een tijdje minder dan man.
Ja, het is nog niet zo ingebakken dat we ‘er ook mogen zijn’. Dat we mogen stemmen bijvoorbeeld(algemeen kiesrecht voor mannen en vrouwen staat sinds 1922 in de grondwet).
Ja, er is gevochten voor ‘gelijkheid’ voor man en vrouw op allerlei gebied.
Ja, we zijn met enkelen doorgestoten naar de (arbeidsmarkt)top.
En ja, laten we vooral doorgaan met de ontwikkeling. Dus: niet onszelf kleiner maken ten opzichte van man, vriend of baas. Niet ‘sorry’ zeggen als er iemand tegen ons aanstoot in de supermarkt. Niet twijfelen, angstig zijn en alles perfect willen uitvoeren.
Staan. Met onze zachte kracht, onze intelligentie, onze helft die de cirkel weer in evenwicht brengt. De systemen zijn ingericht voor en door mannen en hierin kan meer balans komen. Wanneer we zelf in het licht gaan staan ontstaat de balans als logisch gevolg.
Man.
Hou nog even vol. Er komt meer balans. Dank voor alle daad-kracht en voortouw nemen. Sta open voor een nieuw evenwicht waarin ook weer kansen voor jou liggen. Ontdek ze met plezier.
Ieder: gebruik het opstapje als het voor handen is. Stap er vol overtuiging en zonder gene op. Verbind je met jezelf, laat los wat je los moet laten, vind je eigen kracht in meditatie, stel je doel, maak een plan en ga.
Ga ik weer verder met mijn boek, meditatietrainingen, coaching, bewustwording. En mijn huis van Zijn.
Fijne dag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten