Selma Falk

Selma Falk

dinsdag 11 februari 2014

Ik ben ongelukkig


‘Ik ben ongelukkig’. Een antwoord dat je niet behoort te geven wanneer je gevraagd wordt hoe het gaat. Want er is toch zoveel om dankbaar voor te zijn en bovendien worden de meeste mensen zenuwachtig van ongeluk en pijn. Daar gaan ze niet zo soepel mee om. Moeilijk- moeilijk-moeilijk.
De grootste misvatting van de mens is dat hij altijd gelukkig wil zijn. Een illusie. Het voortdurende streven naar geluk verandert ons in rusteloze wezens. Altijd hongerig op zoek. Naar een volgend shot geluk. We beëindigen relaties omdat we denken meer geluk bij de buurvrouw te vinden. Onze kinderen, exen, ouders en natuurlijk onszelf overwegend ongelukkig achterlatend. We veranderen van baan, woonomgeving en eetpatroon zonder nadenken wanneer we vermoeden dat we er gelukkiger van zullen worden.
‘Ha’! Zul je misschien zeggen. ‘Zo ben ik niet! Ik weet allang dat geluk niet afhankelijk is van anderen of omstandigheden. Geluk…’, zo zal je zeggen,’ is iets wat van binnen uit komt. Natuurlijk helpen omstandigheden ten goede of kwade maar uiteindelijk gaat het erom wat Ík ervan maak, hoe Ík het ervaar en wat Ík ermee doe. Geluk is een keuze’! En dus voel je je misschien wel extra stom, zielig of alleen wanneer je je realiseert dat je helemaal niet gelukkig bent. Je bent niet alleen ongelukkig, het is ook nog je eigen schuld….. Tja.
Geluk is een totaal overschatte state of mind. Ons hongerige streven ernaar als verslaafde junkies brengt ons niet veel goeds. Voortdurend op zoek naar een volgend shot, worden onze gedragingen steeds gekker: de huizen groter, reizen exotischer, seks- en drankuitspattingen extremer. We zijn geluksjunks.
De rijen filosofen waarin ik me de laatste tijd verdiep leggen me haarfijn uit dat het ook eeuwen geleden al heel normaal was dat je je ongelukkig voelde. Ik pleit daarom voor aanvaarding. Voor een meer realistische invulling en beleving van ons zijn: je ervaart heel soms geluk, af en toe tevredenheid, soms depressies en ongeluk en de resterende stukjes tijd worden als vanzelf ingevuld.
Wanneer je je hierbij neerlegt ontstaat er ruimte. Om te ontspannen, uit te rusten en af te kicken van je geluksdrang. Dat opent de weg naar je innerlijke rust en kalmte. Onder andere te bereiken en nader te onderzoeken tijdens meditatie. Zou zo maar eens kunnen dat je daar een zeer diep geluksgevoel ervaart. En voor alle andere momenten: wees reëel, geniet, stop met het najagen van de illusie van voortdurend geluk. Denk na. Soms ben je ongelukkig. En dat mag je best zeggen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten