Selma Falk

Selma Falk

dinsdag 7 januari 2014

Sta voor je dromen!

‘Droom jij nog maar even door’, werd me gezegd nadat ik schoorvoetend iets had gemeld wat ik heel graag wil. ‘En dat bedoel ik niet onaardig’, werd er aan toegevoegd ‘maar het is me niet helemaal duidelijk wat je wilt en hoe het er dan precies uitziet’.

De spijker op zijn kop. Een aloud en bekend thema waar ook ik af en toe mee worstel: staan voor jezelf, voor je dromen, je wensen en je plannen. Het schampt altijd aan een aantal ingewikkelde dingen als de ‘maakbaarheid van het leven’, ‘geluk kan (moet!?) je afdwingen’, en The Secret zo mooi gehyped door Oprah Winfrey een aantal jaren geleden.
Ik ben praktisch genoeg om onder ogen te zien dat we te dealen hebben met een aantal zaken in ons leven. Het is nog steeds ‘Money makes the world go around’ in plaats van ‘Love rules’ en daardoor blijft het nog belangrijk om geld te verdienen en mee te draaien in het systeem. Als je niet oppast ligt alleen daar je focus en ren je zonder na te denken voorbij aan de prachtigste dingen en momenten. 

Stilstaan, dromen, plannen maken. Ik ben er een voorstander van. Het geeft je de ruimte om weer in contact te komen met jezelf, met je diepste verlangens, kwaliteiten en mooiste eigenschappen. Natuurlijk is het ook eng. Dat voelde ik weer eens duidelijk toen ik werd uitgenodigd hardop te dromen. Me uit te spreken. Te delen in liefde. Dat gaat over ruimte innemen voor jezelf en dat is niet altijd makkelijk.
Toch vertaal ik vandaag deze uitnodiging naar jou: wat zijn je dromen? Heb je goede voornemens gemaakt? Was er een rustmoment in de afgelopen periode waarin je in contact kwam met je zelf om te evalueren wat er tot nu toe was en te voelen wat er op dat moment is? Ieder moment is daartoe een uitnodiging. Elke ademhaling een nieuw begin. Ik nodig je uit: droom, benoem, ga staan en plan.  
Mijn vader riep vroeger al voortdurend: ‘maak een plan’! We plaagden hem ermee maar zie daar: je had toch gelijk papa! Want na al die jaren snap ik dat rust nemen om te verbinden met mezelf, lef hebben om te gaan staan en uit te spreken wat ik wil, opgevolgd wordt door: hard werken aan een plan en dat stap voor stap uitvoeren en herzien.

Ik wens je een prachtig jaar! Aan het werk!

PS: mijn eerste plan van 2014 was zijn op Stonehenge…… zie de foto van  1-1-2014….

1 opmerking:

  1. Hoi Selma,
    Dank. Ja, tijd nemen om rustig na te denken over wat je wilt. Dat is mooi.
    Vandaag een prachtige ochtendwandeling gemaakt in een koud bos, met rijp op de bomen. Vanmiddag schijnt de zon en ga ik nog even wandelen. Daarmee doe ik in ieder geval iets aan 'mijn goede voornemen' om meer te genieten. Groet! Barbara

    BeantwoordenVerwijderen