Selma Falk

Selma Falk

maandag 23 december 2013

De donkere dagen


Het schiet alweer aardig op: de dagen lengen alweer. We glijden een zachte kerst in (ten minste qua omgevingstemperatuur) en daarmee loopt het jaar ook alweer aardig op zijn einde. We zitten in het Chinese jaar van de Slang. Een jaar dat door mijn buurman werd samengevat als: veel beweging, geen duidelijke richting. Voor mij en velen anderen behoorlijk herkenbaar. Vanaf 31 januari 2014 gaat het over naar het jaar van het Paard.
Zoals altijd grijpen we dergelijke rituele overgangen aan om te evalueren, concluderen en nieuwe hoop en plannen te creƫren. Aanstaande zaterdag (28 december) sluit ik het jaar af met een meditatieve eindejaarswandeling. Je bent van harte welkom om mee te lopen (zie hieronder voor de gegevens).
Misschien ben je voor jezelf al bezig met bezinning. Tussen alle kerst- en eindejaarsdrukte door zijn er voldoende momenten om terug te kijken. Wat gebeurde er? Wat kwam er van je plannen en hoe wil je het volgende jaar verder?
Ik persoonlijk zit in een beweeglijke tijd. Mijn lijf is niet helemaal fit en er is een aantal slepende omstandigheden waarmee ik te dealen heb. Ik ben er nog niet helemaal uit. Steeds bekijk ik van een afstand wat de situatie me zegt (of in ieder geval probeert te zeggen), wat ik ervan kan leren en hoe ik er het beste mee kan omgaan.
Steeds weer leer ik dat het gaat over loslaten, vertrouwen. Liefde accepteren en de ruimte geven om te groeien. Open staan en luisteren. Dankbaarheid ervaren. En ook: de donkere kanten en moeilijke zaken onder ogen zien. Ze misschien wel omarmen of in ieder geval een plek geven.
In het prachtige boek de Hemelse Galerij lees ik het volgende: Palden Lhamo, de ‘glorieuze godin’, omarmt in extase al hetgeen wij normaliter onderdrukken. Want de ontwaakte geest onderdrukt de beelden van de duisternis niet maar is zich daar diep bewust van. Wanneer wij mededogend en peinzend de chaos van ons leven beschouwen bereiken we een vergelijkbare alchemie als de serene, onbeweeglijke en onverstoorde boeddha. Een lichtend bewustzijn dat alle verwarring omhelst en in energie en licht verandert.
Ik gun je prachtige dagen, mooie overgangen. En diepe aansluiting bij de glorieuze godin Palden Lhamo. Opdat je door te omarmen wat er is energie en licht in je leven mag ervaren.
Ik wens je een prachtige tijd toe.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten