Selma Falk

Selma Falk

dinsdag 29 oktober 2013

STOP-ADEM-DENK-DOE. Een regel die ik jaren geleden leerde in mijn opleiding tot duikinstructeur. Toe te passen in nood- en panieksituaties. En ineens realiseer ik me dat ik de wat meer spirituele variant van deze regel de laatste tijd regelmatig bespreek en toelicht in mijn coaching bij zowel individuen als bedrijven.
Want sommigen van ons ervaren een panieksituatie: de opdrachten en verkoop loopt terug, het bedrijfsresultaat valt tegen, ons contract wordt niet verlengd en de rekeningen stapelen zich op. De toenemende zorgen en stress leiden veelal tot directe en snelle acties, naar buiten toe gericht om te proberen het tij te keren.

Ik weet waar ik over praat, mocht je je dat afvragen. Ook mijn (part-time) contract wordt niet verlengd en vorige week trok 1 van mijn klanten zijn opdracht in voor mijn begeleiding bij een groot verandertraject. We zijn niet alleen. Velen van ons ervaren de veranderende economie en de daarbij behorende beweging die we krimp en teruggang noemen.
Het wordt me steeds duidelijker dat onze primaire, ‘oude’ reactie op de veranderingen niet perse de goede is: we richten ons naar buiten, maken een snelle inschatting wat daar nodig is en zetten dan alle energie in om aan die eisen en verwachtingen te voldoen.
Vandaag pleit ik voor omkering: stop, adem, denk en doe. Oftewel: centreer je energie in je eigen kern, vind je eigen kracht, energie en stroom en beweeg vanuit daar naar buiten. Dat geldt voor jou als individu en ook voor jouw onderneming.
Stop
Met alle activiteiten. Met rennen. En met overleven.
Adem
Loop in het bos. Raap de takken van de stormachtige tijd voor je. Mediteer en haal adem.

Denk
Maak een plan. En in aanvulling op de duikregel: voel. Luister naar je hart en intuïtie.

Doe
Beweeg naar buiten. Dan pas. En blijf steeds terugkeren en in contact met je eigen kern. Want daar zit de echt krachtige stroom. De mensen om je heen, de wereld en het universum gaat mee bewegen wanneer je handelt, doet en bent vanuit dit punt.

Zoek hulp en ondersteuning bij de punten die je liever deelt en samen met een ander doet.

Voor  mij geldt het volgende:
-          ik ga nog meer schrijven en ermee 'naar buiten'.

-          ik start een groep om samen te komen en te focussen op de gang naar die eigen kern. Door met veel plezier te ademen, mediteren, plannen te  maken en te netwerken. Vier bijeenkomsten van 2,5 uur.

-          ik begeleid steeds  verandertrajecten, bij bedrijven en individueel.

-          ik mediteer en leer het anderen.

-          ik heb vertrouwen en maak plezier. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten