Selma Falk

Selma Falk

dinsdag 16 oktober 2012

Plussen en minnen

Goed en kwaad, de wereld die binnenkort 'vergaat'. Plussen en minnen. Wat zijn wij toch interessante wezens. Voortdurend in beweging, steeds van het ene uiterste naar het andere. Hoe precies jouw ‘uitersten’ eruit zien is geheel persoonlijk. Zoals voor de 1 het uiterste is het roer omgooien, alles verkopen en een Bed & Breakfast in Zuid Frankrijk beginnen is voor de ander een uiterste om ‘nee’ te zeggen als iemand voor wil in de rij bij de kassa. Maakt niet uit. Uitersten zijn het.

De middenweg-balans-evenwicht. Dat is waar we vaak naar zoeken maar grappig genoeg hebben we nauwelijks door wanneer we er zijn. Omdat het altijd een ‘doorgang’ is van het ene punt naar het andere en we er nooit lang zijn. We zijn namelijk steeds onderweg. Die uitersten zijn dus een gegeven. Hoe we ermee omgaan en hoe bewust we zijn, dat verschilt nogal.
Vandaag maar weer eens een pleidooi voor mediteren. Toen ik vanmorgen door het bos liep met mijn hond merkte ik dat ik in een woelige periode zit. Ik heb keuzes gemaakt die veel verandering mee hebben gebracht en langzaam aan dwarrelt het stof een beetje neer en kan ik kijken naar het resultaat van de verschuivingen die ik heb doorgevoerd. En bij die rust komen dan ook de vragen. Hoe nu verder?- is er 1 van.
En daar midden in dat druilerige bos voelde ik ineens een grote kracht. Mijn grote kracht. Want 1 van mijn grootste kwaliteiten is mijn ijzeren discipline. Toen ik 6 jaar geleden leerde mediteren merkte ik direct de eerste keer dat dit uitermate goed voor mij is. Voor mijn lichaam, mijn energie, mijn geest. Mediteren is goed voor mijn totale systeem. Ik gebruik het om positieve affirmaties te herhalen. Om mijn lichaam gezond te maken (er is een zeer effectieve ademtechniek tegen verkoudheid). Ik maak mijn geest er kalm mee. Mediteren brengt mij in totale balans en brengt me bij mijn enorme kracht om de dingen van het leven op een goede manier te ervaren.
Velen van jullie weten heel goed wat wel en niet goed is voor je. Minder roken/ snoepen, meer sporten, minder stress, meer tijd voor jezelf. Vul maar in. Toch moeten we voortdurend vechten tegen ‘de snelle kick’. Het directe gewin. De kalmte die de sigaret je geeft (denk je), het genot van het chocolaatje en het heerlijke omdraaien in bed in plaats van eruit te gaan om te sporten. Zo graag houdt je mind je voor de gek: die snelle kick, daar ga je voor. Pas in de tweede ronde komt je zelf aan het woord, je eigen kern die je vertelt wat je keuze en je pad is voor de lange termijn. Gezond omgaan met je lichaam. Respectvol met je geest. Luisteren naar je basis.
En daar ben ik dankbaar voor mijn discipline. Iedere dag mediteren. Iedere dag lichaamsoefeningen. Iedere dag bewust ademen. Het levert me inzicht op. In wie ik ben, wat mijn kracht is, wanneer ik me goed voel en wanneer niet. Ik zie het als ik mezelf kwijt raak, als de woede of teleurstelling door mijn lijf giert en ik ‘buiten mezelf’ (prachtige uitdrukking) onredelijk reageer. Ik ben een mens. Maak fouten. Ben soms gefrustreerd. Soms boos. Rook soms een sigaret of schreeuw tegen mijn hond.
Maar door het veelvuldig mediteren voel ik dat ik op die momenten buiten mezelf ben. Kan ik snel weer teruggaan naar mijn eigen pad. Mijn eigen kern. Een voorbeeld zijn voor anderen. Inspiratie geven om met rust en liefde in de wereld te staan en de wereld te benaderen.
Ik gun je discipline. Hou van jezelf.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten