Selma Falk

Selma Falk

dinsdag 13 september 2011

Uitgelekte cijfers van Prinsjesdag: de economie schudt

Aardbeving gevoeld vorige week? Er wordt geschud! Al een hele tijd natuurlijk: de natuur laat extremen zien. Grote kans dat jij op je werk in een reorganisatie zit. Of iemand kent die dat zit. De cijfers voor Prinsjesdag lijken uitgelekt te zijn: koopkracht daalt en werkeloosheid blijft hoog. Griekenland. De huizenmarkt. De beursvloer. Er wordt geschud, we zitten in een crisis.
Een crisis is een mooie uitdaging het anders te doen. Als het allemaal goed gaat, is er weinig reden voor verandering. Zoals met alle lessen in ons leven: je krijgt steeds een nieuwe kans hem te leren. Herkenbaar dat je je opeens realiseert weer tegen een ‘oud patroon’ aan te lopen? Een les die je terugkrijgt, opdat je hem nu mag leren.
Er zijn verschillende manieren om erop te reageren, ten minste nu nog. Ik ben ervan overtuigd dat de les blijft terugkeren voor iedereen totdat de wens tot verbinding collectief is. Totdat we samen de verantwoordelijkheid weer opnemen.

De bange muizen
Wegkruipen in een hoekje. Wachten tot het overwaait. ‘Koop toch zeker niet eerst een nieuw huis voordat het jouwe is verkocht’, was het advies van een makelaar. Van een makelaar! Als we dat allemaal blijven doen verandert er HELEMAAL NIETS! Ik ben niet dom, ik begrijp alle overwegingen maar collectief wegkruipen in een hoekje is niet de manier. Het begint bij vertrouwen.
Slachtoffer
‘Ik kan er ook niets aan doen’. ‘Het is te groot’. ‘Wat kan ik nou verbeteren aan de economie?’. Lees de tips onder aan deze blog. Maar ook het slachtoffer dat geen verantwoordelijkheid neemt voor zijn eigen daden: ‘het is nou eenmaal zo gelopen’, ‘het spijt me wel maar ik kon er eigenlijk niets aan doen’, ‘tja, dat vele drinken/ roken/ ruziemaken/ oneerlijk zijn (en vul zelf verder maar in) dat gaat eigenlijk automatisch’. ONZIN! Dit is jouw leven. Je bent intelligent genoeg deze blog te lezen. Je maakt je eigen beslissingen. Bij elke ademhaling die je doet. Het is maar net hoe bewust je je daarvan bent. Neem je verantwoordelijkheden!
Wat gaan we doen?
Wat ga ik doen! Ik blijf jullie bewust houden, wakker schudden, kijken naar dingen vanuit een ander oogpunt en daarover schrijven. Ik ga mijn kracht om te verbinden elke dag weer gebruiken. Trainen in bedrijven gericht op bewustwording, eigen verantwoordelijkheid, verbinding met jezelf en anderen. Ik breng stoofpeertjes naar mijn oude buurvrouw, wandel met mijn hond en maak contact. Ik onderken het verdriet en pijn in mijn leven en de wereld. En zet daar liefde en verbinding tegenover. Omdat ik geloof dat ik het kan: ik kan het begin zijn van een positieve olievlek, elke ademhaling weer opnieuw.

Wat ga jij doen:
  • Heb vertrouwen
  • Neem je verantwoordelijkheden
  • Vergroot je bewustzijn
  • Vind uit wat je rol is en vervul  die met verve
  • Wees dapper
  • Help anderen daar waar je kan
  • Deel ongelimiteerd met anderen, alles wat je hebt
  • Wees positief en liefdevol
  • Haal bewust adem
En wanneer je zin hebt om weg te kruipen in een hoekje, je even moe bent en het even niet meer ziet zitten, kijk om je heen. En ontvang de troost van anderen, van armen om je heen die je even uit de wind houden. Totdat jij weer in jouw volle kracht verder kan.
Ik steek mijn hand uit naar jullie. Laten we het samen doen.
Ga zitten in meditatiehouding. Je rug recht. Loop je wervels 1 voor 1 langs en bouw ze rustig op. Strek je kruin uit naar boven en voel je staartbeen goed stevig ingezakt in de aarde. Controleer je lichaam, deel voor deel. Onderzoek het: wat voel je, hoe ligt het. Wanneer je spanning constateert laat je dit wegvloeien op een uitademing naar de grond.
Voel hoe je jezelf ontspant waardoor je in meditatie komt, dichter bij jezelf, bij je eigen kern. Focus op je ademhaling en laat je aandacht hier een tijdje bij. Creëer dan het gevoel dat je onderdeel bent van een groter geheel. Dat je belangrijk bent omdat je een radartje bent en daarmee een positieve bijdrage kan leveren. Voel dat je met jouw liefde, kracht en positieve instelling het totale geheel kan veranderen. Realiseer je je direct ook dat je slèchts een radartje bent. Dat er anderen zijn, dat je samen 1 geheel kan vormen, dat het niet draait om jou alleen.
Sluit af met het positieve gevoel dat jij het verschil kan maken. Vanuit je eigen bewustzijn en kracht. Op elk niveau. Grote bergen zijn beklommen door te starten met een kleine eerste stap.
Fijne dag.
Omdat je misschien druk bent een kort muziekje ter begeleiding, geniet er van: klik hier voor muziek

Geen opmerkingen:

Een reactie posten