Selma Falk

Selma Falk

dinsdag 10 april 2012

Antwoord op alle vragen

‘Waarom schrijf jij eigenlijk iedere week je blog?’, vroeg iemand mij vorige week tussen neus en lippen door. Een mooie vraag die niet zo eenvoudig te beantwoorden is. Want waarom doe ik de dingen die ik doe?

Waarom doe jij de dingen die jij doet? Waarom werk je, sport je, breng je je kinderen naar muziekles? Allemaal vragen die op verschillende manieren te benaderen en beantwoorden zijn. Eén van die manieren is de simpele: je doet al die dingen omdat het hoort/ je er niet over nadenkt/ het van je verwacht wordt/ dat zo nou eenmaal is afgesproken/ het ‘logisch’ is.
Op deze manier leef je het leven, ligt de verantwoordelijkheid niet altijd helemaal bij jou en heb je misschien gisteren een prachtige auto of keuken uitgezocht.
Een andere benadering van dit soort waarom-vragen is wat ingewikkelder, ten minste zo wordt dat vaak ervaren. Voor een oprechte beantwoording kijk je dan wat dieper, probeer je oprecht uit te vinden wat jouw antwoord is. Ga je op onderzoek uit, praat je met mensen, ga je bij jezelf te rade en probeer je op die manier een waar en oprecht antwoord voor jezelf te creëren. Soms een vermoeiende bezigheid maar wel mooi en oprecht en de basis voor groei en nieuwe inzichten.
Op deze manier probeer ik dus de vraag te beantwoorden waarom ik elke week een blog schrijf.
Mijn blogs richten zich op mediteren. Daarvan afgeleid: een groter (zelf)bewustzijn. Vaak koppel ik dit aan een actuele gebeurtenis. Steeds is er wel een uitnodiging tot stilstaan, ademen en zelfreflectie.
Waarom doe ik dit nou elke week?
Ik word er (helaas nog) niet voor betaald, heb ongeveer 100 volgers waarvan misschien een kwart (jij dus, dank je wel) de blog leest en weet nauwelijks of mijn blogs enig nut/ verandering teweeg brengen. Soms heb ik geen inspiratie of ben ik op vakantie of moet ik me in allerlei bochten wringen om te schrijven. En toch: het afgelopen jaar hebben jullie iedere dinsdag een blog van mij kunnen lezen.
De eerste reden: ik doe het met heel veel plezier! Ha! Zelfs als ik het opschrijf gaat mijn hart sneller kloppen! Ik vind het gewoon heerlijk om te schrijven, fotootje erbij te zoeken en netjes op internet te zetten.
Daarnaast is het een mooie uitlaatklep, een soort dagboek. Ik heb het nog nooit terug gelezen maar ongetwijfeld is het een mooi overzicht van actuele (nieuws) dingen die plaatsvinden waar ik een kort verhaaltje over heb geschreven.
Verder is het toch een soort zendingsdrang…. Niet alleen ik ervaar de positieve gevolgen van mediteren. Op verschillende vlakken worden de positieve resultaten steeds (wetenschappelijk)onderbouwd. Lees hier bijvoorbeeld hoe business resultaten vergroot worden ten gevolge van meditatie. http://www.selmafalk.nl/pages/nieuws.html
Ik richt me momenteel met mijn meditatiecursussen op kinderen met onzekerheid, eindexamenstress, ADHD. Managers en coaches die mediteren willen leren gebruiken, voor zichzelf en in hun werk. Moeders en vaders die alleen maar druk zijn, doorrennen. Mensen die last hebben van slapeloosheid en willen leren omgaan met hun voortdurende gedachtestroom.
Is mediteren een soort wondermiddel voor deze dingen? Nee. Het is gewoon hard werken, oefenen, een routine aanleren en doen. Steeds weer. Praktisch, aards en duidelijk. Met prachtige inzichten, groei en nieuwe (spirituele) ervaringen als gevolg. Wanneer je dat wilt.
Dus ook daarom mijn blogs: om steeds maar weer de boodschap te herhalen. Om een stuk van de rust die ik ervaar door mijn eigen meditaties door te geven aan jullie.
Plezier, een mooi overzicht en rust delen. Best mooie redenen voor deze blog. Heel diep in mij is dit misschien wel mijn manier om de wereld een beetje mooier te maken.
Het regent. Zorg ervoor dat de zon in je hart schijnt!
Ga zitten in meditatiehouding. Focus je op je adem. Neem 10 ademhalingen de tijd om je lichaam langs te lopen. In een ontspannen en alerte houding te brengen. Gedachten die voorbij komen kan je weer rustig laten wegdrijven. Als wolken aan de hemel. Ga met je aandacht naar je hartstreek. Stel je voor dat je je hart wijd open kan zetten. Zodat er alle liefde in kan stromen, op iedere ademteug meer, en dat je met iedere uitademing die liefde kan verspreiden. Helemaal om je heen. Zo ver je wilt. Stel je voor hoe je steeds lichter wordt. Visualiseer het ook als het je lukt. Adem een aantal malen door in dat lichte gevoel.
Sluit dan rustig af. Beweeg je lichaam zachtjes. Neem het lichte gevoel mee de dag door en deel het met anderen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten