Selma Falk

Selma Falk

dinsdag 3 januari 2012

Hallo 2012!

Een stormachtige eerste dinsdag van 2012! Ik vind het fantastisch. Is het een voorbode?
‘Een bewogen jaar, dat was het’, zo zullen we zeggen tegen elkaar over ongeveer 360 dagen. Stel je eens voor dat je daar al staat: aan het einde van 2012, in de laatste week. Misschien inkopen te doen voor een gezamenlijk feestmaal, terugkijkend op een jaar waarin je hebt geknokt, geleefd, geademd.

Het jaar van verandering. Gek zullen we worden van de Maya verhalen, de kalender, voorspellingen, het einde der tijd en alle interpretaties die ieder daar naar eigen wijsheid en wens aan geeft. We zullen ons vastgrijpen aan ‘vroeger’ omdat we geconfronteerd zullen worden met nog meer verandering, beweging in de natuur, de economie, onrust in ons werk en de relaties om ons heen.
Breien willen we, samen knutselen, een lappendeken in elkaar naaien. Samen met buurtbewoners een barbecue organiseren of een volleybaltoernooi. Alles op zoek naar houvast. Omdat er zoveel beweging is en zal zijn.

Onze leiders die de weg niet weten, wijzen naar elkaar en kukelen als schorre hanen (prachtig verwerkt in het Nieuwjaarsconcert door het Nederlands Blazers Ensemble, zie www.nbe.nl). Onze natuur, verward in bloei op 3 januari, met regen en warmte op ongewone momenten. Onze economie en bedrijven, onrustig in beweging en reorganisaties op zoek naar een koers die het vertrouwde houvast geeft. Ons leersysteem op scholen, nog log en star dat wordt ingehaald door de snelheid waarmee de kinderen leren en in contact staan met de wereld. Een wereld waarin wij, de ouderen, moeten knokken om bij te blijven en we haast hulpeloos moeten toegeven dat het de kinderen zijn die ons moeten leren. Ons leren hoe we hen kunnen leren en opleiden….

Het wordt een jaar van beweging en verandering. Misschien wel meer dan anders of misschien valt dat wel mee en zijn we ons alleen maar meer bewust van de onrust. Een belangrijk jaar om dichtbij jezelf te blijven. En om je best te doen daar dichtbij te komen. Omdat in dit jaar een schifting zal plaatsvinden en de focus ligt op puurheid, echtheid, authentiek zijn. Staan voor jezelf. Zodat je vanuit daar verbinding kan maken.

Heel gemakkelijk kan je meegenomen worden in de voortdurende onrust die je op elke hoek van de straat zal tegenkomen. Bij de bakker waar wordt gesproken over de slechte economie, bij je vrienden die hun baan niet zeker zijn. Dit jaar, deze tijd, dit land, deze economie, dit huishouden, deze wereld, dit moment vraagt om krachtig staan. Voor wie jij bent en voor de waarde die jij kan toevoegen. Aan jezelf, aan de mensen om je heen en aan de wereld. Precies zo groot en zo klein als passend is voor jou.
Ik vraag je: sta op. Heb vertrouwen. Een paar tips:
1. Ken jezelf
Of leer jezelf kennen. Maak gebruik van 1 van de duizenden coaches die dit land kent. Zodat je weet waar je voor staat en je niet  vatbaar bent voor (altijd overwaaiende!) stormen.
2. Heb vertrouwen
‘Angst is een slechte raadgever’, onze oma zei het al. Het teruggrijpen naar vroeger is ook bij deze wijsheid nuttig en verstandig. Reageren vanuit angst is in onrustige tijden begrijpelijk. Zorg daarom dat je rust en vertrouwen in jezelf hebt.
3. Doe wat je leuk vindt en waar je goed in bent
Meelopen, vasthouden aan (schijn)zekerheden, het lijkt aanlokkelijk en vertrouwd. Het brengt jou en de wereld geen steek verder. Word de beste en vrolijkste in jouw expertise.
4. Mediteer elke dag minimaal 5 minuten
Daarmee veranker je jezelf. Het geeft diepgang, rust en vertrouwen. Zoek een goede leraar in je buurt en sluit je aan bij een groep. Samen mediteren is zoveel sterker dan alleen.
Ik heb het jullie al verteld in vorige blogs maar hierbij mijn ‘rijtje’:
1. Ik ben goed in rust en aandacht brengen
Werk daarom als externe mee bij verandertrajecten in onrustige tijden en geef op verschillende plaatsen en niveaus meditatietraining.
2. Vertrouwen
Ik werk er aan. Ook ik vind het eng en onzeker. Zoekend naar voldoende inkomen in een onrustige tijd. Maar de flow die ik voel als ik schrijf, mediteer of bezig ben met (team)coaching of training is zo groot dat ik een diep vertrouwen heb.
3. Ik doe, schrijf, mediteer en begeleid
Mijn boek komt eraan, we gaan met een grote groep mediteren en op mijn website vind je alles over de meditatiebegeleiding en andere trainingen die ik geef. www.selmafalk.com
Welkom 2012!
Ik heb een gedichtje voor jullie geschreven:
Ik ben niet bang, want angst verlamt me zo.
Ik voel me niet onzeker, want dat maakt me zo teruggetrokken.
Ik gedraag me niet als slachtoffer, want dan ben ik zo passief.
Ik laat me niet negatief beïnvloeden, want dan wordt alles zo donker. 

Ik ben niet rusteloos, want daarvan slaap ik slecht.
Ik ben niet gestrest, anders heb ik hartkloppingen en rugpijn.
Ik leef niet in pijn, afwachtend en alleen, want dat maakt het zo zwaar en dat wil ik niet. 

Ik ben een mens, met al mijn fouten.
Ik sta en ik struikel, ik leef mijn leven vooruit.
Slechts een druppel of zandkorrel, de grootte van mijn bestaan.
Geef me ruimte en kracht, mijn eigen pad te gaan. 

Ik zal er voor je zijn, als je bang en onzeker bent.
Ik zal er voor je zijn, als het donker is en alleen.
Ik leer je te leven, in licht en plezier.
Te aanvaarden wat er is in alle oprechte schoonheid en verdriet.
Haal adem.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten